Financieel Adviescentrum
Nederland
Voor alle generaties

Onderzoek door AFM naar consumentengedrag aflossingsvrije hypotheken

dinsdag, 11 april 2017

De AFM gaat samen met ING en Florius een onderzoek doen naar consumentengedrag en wel om potentieel kwetsbare consumenten aan te kunnen moedigen om in actie te komen. Het doel is te onderzoeken op welke wijze consumenten kunnen worden aangemoedigd om af te lossen op hun aflossingsvrije hypotheek. In het derde kwartaal van 2017 hoopt de AFM te resultaten van het onderzoek te hebben.

Ongeveer 30% van alle woningbezitters heeft een volledig aflossingsvrije hypotheek. Omdat er niet hoeft te worden afgelost gedurende de looptijd, kunnen huiseigenaren aan het einde van hun looptijd in de problemen komen. Bijvoorbeeld doordat er dan wel moet worden afbetaald, het inkomen bij pensioen daalt en de rente na dertig jaar niet meer aftrekbaar is. Hetzelfde geldt voor beleggingshypotheken die mogelijk minder opbrengen dan verwacht.

In het onderzoek kijkt de AFM bijvoorbeeld naar:

of klanten gaan aflossen als ze zien dat anderen in een vergelijkbare situatie dat doen;
of wat er gebeurt wanneer in de communicatie het accent wordt gelegd op eenvoudig kunnen aflossen;
of hoe ze klanten op verschillende manieren kunnen bewegen om met een adviseur in gesprek te gaan over hun hypotheek.
De AFM informeert de markt en beleidsmakers over de uitkomsten van de experimenten. Het doel is dat alle partijen straks met deze inzichten aan de slag kunnen, om te zorgen dat voor potentieel kwetsbare consumenten de hypotheek in de toekomst betaalbaar blijft.

(bron: SEH

« Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsbrief
Meld u aan voor de nieuws- brief en blijft op de hoogte van het laatste nieuws.