Financieel Adviescentrum
Nederland
Persoonlijke service

AFM gaat consument helpen bij keuze

vrijdag, 26 juli 2013

De AFM heeft zeven stellingen uitgewerkt die de consument moeten helpen de juiste keuzes te maken in een provisieloos tijdperk.

De AFM: "Consumenten betalen tegenwoordig direct voor advies over complexe financiële producten, zoals hypotheken, uitvaartverzekeringen of bankspaarproducten. Ze krijgen daardoor te maken met belangrijke vragen als: heb ik advies nodig en wat kost dat mij, moet ik een serviceabonnement nemen en is het verstandig om zelfstandig een product af te sluiten.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een aantal stellingen geformuleerd met handige tips. Deze zijn bedoeld om consumenten te helpen bij de beantwoording van deze vragen en het maken van de juiste afwegingen. Deze stellingen zijn gebaseerd op dilemma’s, waarvoor consumenten kunnen komen te staan als zij op zoek gaan naar een financieel product en/ of financieel advies.

De eerste stelling luidt: 'voor 2013 was advies gratis'. De AFM legt uitgebreid uit dat deze stelling onjuist is en hoe het voor 2013 in elkaar stak. Verder maakt de AFM duidelijk dat de stelling 'Ik moet verplicht een serviceabonnement afsluiten' niet klopt,
en waarschuwt de AFM de consument bij de stelling 'Het is het goedkoopst om zelf een financieel product af te sluiten' dat niet iedereen hiertoe in staat is en dat verkeerde keuzes grote gevolgen kunnen hebben.

In het dienstverleningsdocument staat precies wat ik ga betalen. Andere stelling waar de AFM helder op ingaat luiden: 'Ik heb geen advies nodig', 'Een adviseur vergelijkt voor mij alle mogelijke producten' en 'Op een vergelijkingssite krijg ik gratis advies'. De heldere antwoorden zouden ook heel geschikt kunnnen zijn voor klanten van adviseurs.

(bron: VVP)

« Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsbrief
Meld u aan voor de nieuws- brief en blijft op de hoogte van het laatste nieuws.