Financieel Adviescentrum
Nederland
Voor alle generaties

Integraal advies niet altijd nodig en wenselijk

woensdag, 3 juli 2013

Financiële dienstverleners zoals banken en adviseurs mogen veel meer nieuwe en vernieuwende concepten en vormen van dienstverlening ontwikkelen dan ze – vaak uit vrees voor de toorn van de toezichthouder - nu doen.

Consumenten zouden hiervan moeten kunnen profiteren via een gevarieerder en potentieel goedkoper aanbod van financiële diensten.

Die boodschap stuurt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vandaag de wereld in.

In een nieuw ’visiedocument’ schrijft de AFM dat niet altijd een kostbaar ’integraal advies’ nodig is, zoals dienstverleners nu denken, maar soms ook een beperkter – vaak goedkoper - advies volstaat.

‘’Financiële ondernemingen kunnen het belang van hun klant centraal stellen zonder dat zij een integraal financieel advies geven. Het klantbelang vraagt om dienstverlening die aansluit op de specifieke behoeften en situatie van de klant; of wel: dienstverlening op maat. Dit betekent dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en situatie van de klant minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten”, aldus de Toezichthouder.

- See more at: InFinance

« Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsbrief
Meld u aan voor de nieuws- brief en blijft op de hoogte van het laatste nieuws.