Financieel Adviescentrum
Nederland
Voor alle generaties

Consumentenbond ziet geen klantvoordeel in provisieverbod

woensdag, 13 februari 2013

Consumenten hebben nog weinig gewonnen bij het provisieverbod dat 1 januari 2013 van kracht werd, aldus de Consumentenbond op basis van onderzoek van de Geldgids.

Volgens de bond bieden hypotheekketens nu dure serviceabonnementen aan waar ze weinig voor doen en berekenen banken en verzekeraars bij lijfrentes onduidelijke kosten rechtstreeks aan klanten door.

Directeur Bart Combée: "Nu adviseurs hun kosten in rekening brengen, zien consumenten het prijskaartje dat aan advies hangt. Als ze niet ook de meerwaarde van het advies zien, houden consumenten het gevoel dat adviseurs geld uit hun zak kloppen."

De Consumentenbond onderzocht de serviceabonnementen van de de Hypotheker, de Hypotheekshop, Van Bruggen Adviesgroep en Huis & Hypotheek.

Die kosten over de looptijd van een hypotheek van 30 jaar tussen de 3600 en 12.500 euro maar stellen volgens de Bond weinig voor: als consumenten een adviesgesprek willen of hun lening willen aanpassen, moeten ze dat vaak alsnog apart betalen.

Op het gebied van lijfrentes heeft het provisieverbod nog niet geleid tot een transparante verhouding tussen kosten en opbrengsten, stelt e belangenvereniging verder.

"De Geldgids van februari laat zien hoe banken en verzekeraars allerlei kostenposten benoemen, zoals 'afhandelingskosten' en 'kosten per uitkering'. Die extra kosten bedragen honderden euro's en gaan van het uitgekeerde bedrag af, zodat de opbrengst van lijfrentes tegenvalt. De meeste aanbieders van bancaire lijfrentes hebben zelfs een bepaling in de voorwaarden staan dat ze deze kosten eenzijdig kunnen verhogen."

(bron: VVP)

« Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsbrief
Meld u aan voor de nieuws- brief en blijft op de hoogte van het laatste nieuws.