Financieel Adviescentrum
Nederland
Kundig en transparant

Verzekeraars checken Hyves

woensdag, 11 januari 2012

Verzekeraars checken steeds vaker social media websites zoals Hyves, Facebook en LinkedIn. Ook twitter-berichten worden soms gevolgd van verzekerden.

Dat dit zinvol kan zijn voor de verzekeraar, blijkt uit een recente veroordeling door de rechtbank Almelo.

Na een uitgebreid feitenonderzoek op internetsites als Hyves en Facebook is verzekeraar Aegon overgegaan tot het terugvorderen van uitgekeerde voorschotten aan een 'arbeidsongeschikte'. De man werd in 2003 tijdens werkzaamheden aan zijn hoofd gewond door een bak van een mobiele kraan. De man stelde vervolgens volledig arbeidsongeschikt te zijn.

Uit het onderzoek via sociale mediasites door verzekeraar Aegon kwam onder andere naar voren dat de arbeidsongeschikte man, anders dan hij beweerde, op sportief, zakelijk én sociaal gebied ook na het ongeval nog bijzonder actief is geweest.

Via de sociale mediasites kwam de verzekeraar er o.a. achter dat de man in 2005, 2006, 2007, 2008 en 2009 heeft deelgenomen aan de Amstel Curaçao Race op Curaçao, een wielerrace waarbij een afstand van 80 kilometer wordt afgelegd.

In 2009 maakte hij, zo bleek ook vanaf de social mediasites, deel uit van een delegatie van een wielerteam en stond hij duidelijk afgebeeld op de overwinningsfoto's. Ook ging hij nog skiën, beklom met de fiets de Alpe d’Huez en liep twee keer de Kennedymars in Haaksbergen.

De rechtbank kon zich vinden in de verdediging van Aegon en veroordeelde de man tot het terugbetalen van de onterecht uitgekeerde bedragen plus de wettelijke rente daarover.

De rechtbank oordeelde dat hiermee is aangetoond dat niet (meer) van verlies van arbeidsvermogen hoefde te worden gesproken. Volgens de rechtbank is er geen sprake van onrechtmatige daad, wel van onverschuldigde betaling die tot terugvordering aanleiding geeft. (bron: AMWeb)

« Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsbrief
Meld u aan voor de nieuws- brief en blijft op de hoogte van het laatste nieuws.